anna@vardagibalans.nu - Personlig service - Betala enkelt med swish

Mindfulness

Mindfulness

Vad är Mindfulness?

Jag brukar vända på frågan och först förklara vad Mindfulness inte är. Mindfulness är INTE avslappning.
Min uppfattning är att Mindfulness idag används fel i många sammanhang, att det blir som en ”innegrej” och att uttrycket används slarvigt lite här och där så fort vi pratar om eller känner stress och oro. Det gör mig beklämd och frustrerad, då jag anser att det tappar innebörden och kunskapen om vad Mindfulness faktiskt är.

Så vad är då Mindfulness och kan man inte uppleva avslappning av övningar med Mindfulness? Jo absolut kan man det. Men för att förklara och förtydliga så är Mindfulness ett förhållningssätt i livet. Ett förhållningssätt som kan utveckla uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla. Att vara mindful (medveten) innebär att vara eller att bli uppmärksam på det som är just nu – medvetet och utan att värdera upplevelsen. Det handlar alltså inte om att uppnå något eller värdera det som är just nu. Bara att uppmärksamma. Därför kan vi inte säga att Mindfulness = Avslappning, för redan där har vi skapat något att uppnå. Vi ska uppelva något. Vi ska känna något. Vi ska bli något. Vi ska bli avslappnade. Mindfulness innefattar inget att uppnå. Det är att uppmärksamma det som är just nu. Det vill jag förtydliga här och lära vidare till dig som är intresserad.

I dagens samhälle går vi allt oftare in på ”autopilot” vilket innebär att vi använder samma tankebanor och agerar som vi alltid gjort i olika situationer. Detta kan innebära upprepning av ogynnsamma tankar och beteenden kring smärta, stress och oro. Genom att träna på att avsiktligt rikta uppmärksamheten till nuet, vara öppen och accepterande inför reaktioner i kroppen, de känslor och tankar som kommer till oss, kan vi lättare välja hur vi ska hantera situationen istället för att automatiskt reagera på den. Enkla mindfulnessövningar engagerar hjärnan och kroppen. De hjälper dig att släppa taget och för dig sakta tillbaka till en känsla av sinnesro och lugn.

Vad visar forskningen?

Regelbunden träning med Mindfulness kan ge långvariga positiva och psykiska effekter såsom:
  • ökad upplevelse av lugn och avslappning
  • mer energi
  • ökat självförtroende
  • ökad självacceptans
  • minskad stress, depression och smärta
  • ökad självmedkänsla
  • större medkänsla för andra

Mindfulness 8-veckors kurs

Start 26 februari och 27 februari 2024
8 tillfällen (uppehåll v 13 & 14)
Måndagar kl 10.30 – 12.00 eller Tisdagar kl 18.30 – 20.00
Begränsat med 8 platser 

 

Ett praktiskt sätt att arbeta med stress, smärta och negativa känslor i vardagen. Vi tränar mindfulness i både stillasittande och i rörelse. Varje deltagare får hemuppgifter för att träna mindfulness i sin egen vardag. Möjlighet för reflektioner i gruppen ges.

Jag som leder kursen heter Anna Eriksson och är utbildad mindfulnessinstruktör genom Sverigehälsan, samt har personlig erfarenhet av mindfulness sedan drygt 20 år tillbaka. Att träna Mindfulness går inte att läsa sig till, det behöver utövas och upplevas. 

Varför välja den här kursen hos Vardag i Balans?
Jo för jag ger dig inte bara kunskap och fakta om mindfulness. Jag har lång personlig erfarenhet av hur mindfulness hjälpt mig vid ohälsa och hur viktigt det är i min vardag och i livet.

Min erfarenhet och förståelse skapar trygghet och ger en personlig känsla.

Anmälningsavgiften är 500kr och resterande kursbelopp betalas närmare start. Du får mail av från mig efter din anmälan. Delbetalning går att ordna efter överenskommelse. Du kan använda kursen som friskvård. Kursen passar både dig som har erfarenhet av mindfulness och dig som är ny.

 
0